Remote Tower (LVNL)
Vooruitstrevend, dat is wat we op Groningen Airport Eelde zijn. Een plek waar het mogelijk is om innovaties te laten groeien en bloeien. Het project Remote Tower van LVNL is daar een goed voorbeeld van. Remote Tower is een concept waarbij de luchtverkeersdienst op een luchthaven ergens anders wordt uitgevoerd dan in de lokale verkeerstoren. De initiatiefnemer van het project is LVNL.
Innovatie van LVNL
Op termijn verplaatst de fysieke luchtverkeersleiding van Groningen Airport Eelde naar het hoofdkantoor van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) op Schiphol Oost. LVNL maakt hiervoor gebruik van remote tower technologie. Dit betekent dat vanaf dat moment de luchtverkeersleiders vanuit het remote tower center op Schiphol Oost het aankomende en vertrekkende vliegverkeer op deze luchthavens begeleiden.
Luchtverkeersleiding op afstand
De remote tower technologie maakt het geven van toren luchtverkeersleiding op afstand mogelijk. Onze luchthaven en ook Maastricht Aachen Airport krijgen een cameramast met camera’s. De beelden die de camera’s maken, worden live weergegeven op beeldschermen van de luchtverkeersleiders. Hierdoor hoeven zij niet meer in de verkeerstoren op de luchthaven aanwezig te zijn en kunnen vanaf een andere locatie het vliegverkeer begeleiden. Het werken met de camera’s heeft geen impact op de vliegoperatie. De service die LVNL geeft aan luchtvaartmaatschappijen, de luchthaven en andere gebruikers blijft hetzelfde.
Efficiënte dienstverlening
LVNL doet dit om ook de komende jaren onze luchthaven van efficiënte en innovatieve dienstverlening te kunnen voorzien. De innovatie van een remote tower technologie garandeert het leveren van luchtverkeersleiding op een veilige manier, en een kostenverlaging op de lange termijn.
Meer informatie
Wil je meer informatie over de remote tower technologie, de plannen van LVNL en de planning? Dit lees je in deze folder.
Projectdata
Project
Remote Tower (LVNL)
Tijdlijn
29/05/2022
Partners/Stakeholders
LVNL